Log in problems: Difference between revisions

From IThelp
No edit summary
No edit summary
Line 1: Line 1:
[[no:Påloggingsproblemer]]
[[no:Påloggingsproblemer]]
[[en:Log in problems]]
If you are experiencing problems logging on to your computer, it can be caused by one of many different problems. The most common problems is that the password hasn't been changed in time, or that the computer isn't connected to the network (desktop machines). Below you'll find a list of potential solutions to the problems.  
Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.  


==Mulige løsninger:==
==Potential solutions:==
*Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]? Konto kan opprettes på [http://sebra.uib.no SEBRA]
*Have you got an [[User_account|user account]]? You can create one at [https://sebra.uib.no/sebra/?lang=english SEBRA]
*Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]?
*Have you forgotten your [[Passwords|password]]?
*Har du valgt rett domene? Studenter skal bruke STUDENT, mens ansatte logger på UIB.  
*Have your chosen the right domain to log in to? Student have to log on to the domain "STUDENT", while employees log on to "UIB".  
 
This is what it should look like when you log on to a Windows 7 machine:


Slik skal det se ut på Windows 7:


[[Image:ansatt2.png‎]]
[[Image:ansatt2.png‎]]
Line 14: Line 14:




Windows XP skal det se slik ut:
On a Windows XP machine, you will find the right domain by clicking the drop down menu:


[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]
[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]
*Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
*Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
*Forsøk en omstart på maskinen
*Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.




'''Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:'''  
*Make sure that Caps Lock isn't on (some times there might be a problem with the keyboard itself. Try writing the password in the username field, to check and see if it's correct).
*Check that the network cable is connected to both the wall socket and the computer. If it is connected properly, there should be a green and yellow light where the cable is connected in the computer.
 
[[Image:NettKontakt.JPG‎]]  [[Image:NettKontaktPC.JPG‎]]
 
 
*Try restarting the computer.
*Is it possible for other users to log on to your computer? Can you log on to someone else's computer? It is worth testing to figure out if the problem lies with your account, or your computer.
 
 
'''Client laptops or unmanaged machines:'''  


Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).
Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).
Line 41: Line 47:
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).


[[Category:Under development]]
[[Category:Under development]]
[[Category:Under development]]


[[Category:Under development]]
[[Category:Under development]]
[[Category:Under development]]

Revision as of 14:27, 7 June 2013

If you are experiencing problems logging on to your computer, it can be caused by one of many different problems. The most common problems is that the password hasn't been changed in time, or that the computer isn't connected to the network (desktop machines). Below you'll find a list of potential solutions to the problems.

Potential solutions:

  • Have you got an user account? You can create one at SEBRA
  • Have you forgotten your password?
  • Have your chosen the right domain to log in to? Student have to log on to the domain "STUDENT", while employees log on to "UIB".

This is what it should look like when you log on to a Windows 7 machine:


Ansatt2.png Student2.png


On a Windows XP machine, you will find the right domain by clicking the drop down menu:

Paalogging Student.jpg


  • Make sure that Caps Lock isn't on (some times there might be a problem with the keyboard itself. Try writing the password in the username field, to check and see if it's correct).
  • Check that the network cable is connected to both the wall socket and the computer. If it is connected properly, there should be a green and yellow light where the cable is connected in the computer.


NettKontakt.JPG NettKontaktPC.JPG


  • Try restarting the computer.
  • Is it possible for other users to log on to your computer? Can you log on to someone else's computer? It is worth testing to figure out if the problem lies with your account, or your computer.


Client laptops or unmanaged machines:

Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).

Install1.png

Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.

Install2.png

Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.

Rapportere feil